Elsparkcyklar. Stadens färgpalett. Hatobjekt.

Rosa, gröna, blåa, svartvita, silvriga och gula

Voi, Bolt, Tier, Qick, Bird, Hubb och Blubb

Felparkerade, huller om buller, i drivor

Allt helt okontrollerat, som en invasiv art 

Kostymnissar och Foodorabud vid styret

Det kunde varit upprorisk, det är bara kapitalism

Min hund skvätte en skvätt på ett däck och jag log

Voi, Bolt, Tier, Qick, Bird, Hubb och Blubb

Rosa, gröna, blåa, svartvita, silvriga och gula

Stadens nya färgpalett, en snårskog

Elsparkcyklar ligger omkullvälta utanför centralstationen i Göteborg
Elsparkcykel står på en gångväg i Borås
Elsparkcykel ligger vält i Brunnsparken i Göteborg
En gul elsparkcykel står parkerad utanför ett forexkontor på avenyn i Göteborg
Ett parkeringsställ för elsparkcyklar står tomt vi Åhlens i Stockholm.
Gula elsparkcyklar ligger välta i närheten av Drottninggatan i Stockholm
Elsparkcyklar står parkerade utanför hotellet Radisson Blu vid centralstationen i Stockholm.
En rosa elsparkcykel står parkerad i Västerås vid en skylt som säger att parkering är förbjuden
Elsparkcyklar står parkerade utanför Gallerian i Västerås
Ett Foodorabud åker på en rosa elsparkcykel över Kungsportsavenyn i Göteborg
Tre elsparkcyklar står parkerade prydligt i Göteborg.
En elsparkcykel ligger vält utanför de offentliga toaletterna vid Heden i Göteborg
Sex gröns elsparkcyklar står parkerade i Borås
En elsparkcykel står parkerad vid en fin port i Göteborg
En elsparkcykel står parkerad på Klarabergsviadukten i Stockholm.
En elsprakcykel står parkerad under Klarabergsviadukten i Stockholm nära centralstationen
En elsparkcykel ligger slängd i vattenbrynet nära slottet i Örebro.
En elsparkcykel står parkerad utanför en restaurang i närheten av Brunkebergstunneln i Stockholm

Om bildserien och fotografen

Varje gång jag kommer till en större stad förundras jag över hur dessa elsparkcyklar helt okontrollerat invaderat det offentliga rummet. Är det så att elsparkcyklarna definierar urbanitet. De etablerar sig där det finns en tillräckligt stor marknad. De söker sig dit där vinnarna enligt den urbana normen bor. De kommer dit där kvadratmeterpriset har fnatt, där juicebarer går runt, där livsstil är viktigare än livet. Forskning visar att sparkcyklarna används istället för promenader, behöver det verkligen gå fortare i städerna undrar en lantis som jag. Samtidigt är klasslösheten bland de som framför fordonen en uppsida, en ljusglimt. Bilderna är från Stockholm, Göteborg, Borås, Västerås och Örebro. Bilderna är tagna långt från min lilla by.